فریبا قهرمانی؛ تقی شبان یامچی؛ مائده شجرات
دوره 8، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1390
چکیده
مقدمه: پذیرش در واقع ورودی اصلی بیمارستان است و اولین ارتباط بیمار با بیمارستان از طریق واحد پذیرش صورت میگیرد. کارآیی این واحد زمانی مشخص میشود که اصول کلی چه از لحاظ تجهیزات و امکانات، چه از نظر تمامی فعالیتهای انجام گرفته در این واحد رعایت گردد.روش بررسی: این مطالعه به صورت مقطعی- توصیفی در سال 1387 انجام شد. در این ...
بیشتر
مقدمه: پذیرش در واقع ورودی اصلی بیمارستان است و اولین ارتباط بیمار با بیمارستان از طریق واحد پذیرش صورت میگیرد. کارآیی این واحد زمانی مشخص میشود که اصول کلی چه از لحاظ تجهیزات و امکانات، چه از نظر تمامی فعالیتهای انجام گرفته در این واحد رعایت گردد.روش بررسی: این مطالعه به صورت مقطعی- توصیفی در سال 1387 انجام شد. در این مطالعه، 7 بیمارستان آموزشی شیراز با 7 بیمارستان آموزشی اهواز از نظر وضعیت واحد پذیرش بیمارستانهای آموزشی مقایسه شدند. دادههای این پژوهش از طریق مصاحبه و مشاهدهی مستقیم و ثبت در چک لیستهای استانداردهای مصوب وزارت بهداشت و درمان گردآوری شد. روایی و پایایی ابزار جمعآوری اطلاعات تأیید و نتایج در قالب جداول توزیع درصد فراوانی ارایه گردید.یافتهها: در رابطه با مقایسهی تجهیزات بیمارستانهای مورد مطالعه در این پژوهش، بیمارستانهای شیراز و اهواز به ترتیب با در اختیار داشتن 39 درصد و 46 درصد از وسایل و تجهیزات مورد نیاز در چارک دوم قرار گرفتند. در مطالعهی حاضرمشاهده شد که آگاهی از وضعیت ترخیص بیماران از طریق ارتباط با بخشهای بیمارستانی در شیراز 28 درصد موارد بر عهدهی واحد پذیرش بود، ولی در بیمارستانهای آموزشی اهواز واحد پذیرش هیچ نقشی در ترخیص بیماران نداشتند.نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه، بیمارستانهای اهواز با رعایت 22 درصد و بیمارستانهای شیراز با رعایت 31 درصد از موارد استاندارد در رابطه با وظایف محوله، عملکرد نامطلوبی داشتند. تحصیلات کارکنان واحد پذیرش بیمارستانهای شیراز بالاتر از اهواز بود. مسؤولین جهت رفع مشکلات واحد پذیرش و حفظ ارتباط با کارکنان بخش مدارک پزشکی در جهت ارتقای کیفیت بخش مدارک پزشکی باید تلاش بیشتری داشته باشند.واژههای کلیدی: بیماران بستری؛ پذیرش بیمار؛ بیمارستانهای آموزشی؛ دانشگاهها.